Page tree

Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

In Minox kun je een bankenkoppeling realiseren via het Bizcuit-platform.

Heb je al een Bizcuit-account, dan is inloggen en vervolgens de toegang bevestigen voldoende om de koppeling tot stand te brengen. Heb je nog geen Bizcuit-account, dan kun je die aanmaken en koppelen als onderdeel van het koppelproces.

In het stappenplan hieronder wordt uitgelegd hoe het koppelproces in zijn werk gaat.

Koppel Minox aan een Bizcuit-account:Optie 1: Klik op Onderhoud → Koppelingen → Bankenkoppeling en je kunt direct beginnen met koppelen. Volg de stappen op het scherm.
Optie 2: Je kunt een e-mail uitnodiging sturen aan de bankrekeninghouder. Die kan dan op een passend moment het koppelproces afronden.
Koppel vanuit Bizcuit de bankrekening(en):Als de bankrekeningen die bestaan in Minox nog niet bestaan in Bizcuit, dan worden deze automatisch aangemaakt. Voor die rekening(en) moet je vervolgens de koppeling tussen Bizcuit en de bank activeren. Dit proces start je in Bizcuit door te klikken op de inactieve rekening. Volg vervolgens de stappen op het scherm.
Ter informatie: Een koppeling met de bank kan binnen enkele minuten gerealiseerd zijn, maar kan afhankelijk van het type koppeling en de bank ook enkele weken doorlooptijd hebben. Voor bepaalde "Premium bankenkoppelingen" kunnen extra kosten van toepassing zijn. In Bizcuit wordt per bankenkoppeling aangeven hoe het koppelproces werkt, wat de tijdslijnen zijn, en wat de eventuele extra kosten zijn.
In Minox bepaal je zelf wanneer de bankmutaties daadwerkelijk in de boekhouding worden ingelezen. In het scherm Onderhoud → Koppelingen → Bankenkoppeling in Minox zie je vanaf wanneer bankmutaties beschikbaar zijn voor de gekoppelde bankrekening(en). Dit staat in het veld "Datum eerste bankmutatie in Bizcuit". Vervolgens kun je per bankrekening in het overzicht de datum invullen vanaf wanneer je de mutaties wilt inlezen.
Deze datum selecteer je in het veld "Bankmutaties inlezen vanaf". Daarna kun je de koppeling op actief zetten. De banktransacties vanaf de gekozen datum komen dan direct binnen in het scherm Taken → Verwerken Bankmutaties.
Zie de onderstaande tip voor meer informatie.

Image Removed Om ervoor te zorgen dat de bankmutaties in het bankboek aansluiten met de bank en in de juiste volgorde staan, wordt het volgende geadviseerd:

Door Bizcuit wordt in Minox aangegeven vanaf welke datum mutaties beschikbaar zijn. Je geeft zelf aan in het veld "Bankmutaties inlezen vanaf" vanaf welke datum u mutaties wenst in te lezen.
Doorgaans is dat dezelfde datum.
Verwerk handmatig de mutaties tot de datum vanaf welke je wenst in te lezen.
Voorbeeld:
U geeft aan dat u mutaties wenst in te lezen vanaf 1 mei.
U verwerkt dan handmatig de mutaties t/m 30 april.

Vervolgens neem je contact op met de lokale bank om een volmachtformulier aan te vragen op naam van Bizcuit Payments B.V. Stuur de getekende volmacht naar volmacht@bizcuit.nl

Zie https://app.bizcuit.nl/pages/rabo-rdc voor meer informatie over het aanvragen van de volmacht.

Voorbereiding in de administratie in Minox:

Image Removed Deze voorbereidingen zorgen ervoor dat de dagboekbladen niet door elkaar lopen, want zodra de koppeling actief wordt en je het inschakelen bevestigt, haalt Minox vanaf die datum mutaties op.

Zorg dat er voor iedere IBAN een (bank-)dagboek aanwezig is in de administratie en dat het IBAN en de BIC van je bank zijn ingevuld in het tabblad Kas/Bank (je kunt het dagboek aanpassen of aanmaken via Onderhoud → Algemeen → Dagboeken).

Image Removed
Zet onder Taken → Verwerking bankmutaties onder instellingen:  een vinkje in "Dagboekbladen aanvullen op basis van periode".

Je hebt een account aangemaakt op app.bizcuit.nl maar hoe nu verder?


Bizcuit geeft na het inloggen aanbevelingen op het beginscherm over wat er nog in je account ingesteld moet worden. Volg deze aanbevelingen, dan wordt je door de instellingen heengeleid.

Je kunt echter ook gewoon naar de instellingen gaan via de knop “Instellingen”:

Image Added

Daar kan je dan vervolgens de volgende zaken invoeren/aanpassen:


  1. "Mijn profiel":

Image Added 

NB.: Het email adres kan niet worden aangepast. Dit is je gebruikersnaam.

    • Weergavenaam (let op: deze naam wordt ook gebruikt als aanhef in eventuele emails die je van Bizcuit krijgt).
    • Standaard Administratie: selecteer hier de administratie waar eventuele documenten naar ingestuurd moeten worden. Als je je administratie nog niet hebt aangemaakt in Bizcuit, kom dan terug naar deze stap na stap 4.

  1. “Beveiliging”:

    • Identiteit verifiëren: Klik op deze optie om jezelf te identificeren binnen Bizcuit. Deze stap is noodzakelijk omdat Bizcuit wettelijk verplicht is de identiteit van haar gebruikers vast te stellen. Toegang tot de administratie in je boekhoudpakket en bankgegevens (en in de nabije toekomst ook de mogelijkheid tot betalen vanuit Bizcuit) is zonder deze identificatie niet mogelijk. NB: er worden geen bankgegevens naar Bizcuit doorgegeven, in dit proces geeft je bank alleen aan iDIN door wie er heeft ingelogd.
    • Telefoonnummer verifiëren: Ter beveiliging van je account
    • Wachtwoord instellen
    • Bizcuit Authenticator installeren: dit is noodzakelijk voor acties binnen Bizcuit waarbij een tweetraps beveiliging nodig is. (zoals het goedkeuren van betalingen). Voor gebruikers die alleen de scan & herken functie van Bizcuit gebruiken is dit niet noodzakelijk.

  2. “Notificaties”:

    • Emails over aanbevelingen ingeschakeld: Door middel van het schuifknopje kan je aanbevelings emails uitschakelen.
    • Emails over betaalopdrachten ingeschakeld: Door middel van het schuifknopje kan je emails over te behandelen betaalopdrachten uitschakelen.
    • Beiden kunnen overigens later ook weer gewijzigd worden.

  3. “Administraties”:

    Hier kan je nieuwe administraties aanmaken. Bij een nieuwe Bizcuit account staat hier alleen nog de administratie “privé”.  Deze kan je echter (nog-) niet in combinatie met enig boekhoudpakket gebruiken.

    Klik op het plusje om een nieuwe administratie aan te maken en vul achtereenvolgens de volgende gegevens in:


    • De naam van je administratie
    • Het KvK nummer
    • Inkomend email adres: maak hier een email adres aan dat je ( of andere personen) kan gebruiken om documenten rechtstreeks naar je Bizcuit account in te sturen. Deze documenten kan je dan vervolgens bewerken en naar je administratie in je boekhoud pakket doorsturen.
    • Uitgaand email adres: het email adres dat je in de administratie in je boekhoud pakket gebruikt om documenten/facturen in te sturen. Dit adres wordt dus gebruikt als je met Bizcuit een bonnetje hebt gefotografeerd die je dus je administratie in wilt sturen.
    • Je kunt hier ook meerdere administraties toevoegen

      NB: nu kan je dus onder je Profiel ( stap 1) ook een standaard administratie toevoegen.

  4. "Bankrekeningen":

    Deze functie kan je op dit moment alleen nog maar gebruiken om een bunq-rekening toe te voegen. In de toekomst worden op deze manier alle rekeningen waarmee een koppeling mogelijk is toegevoegd.

    Voor het effectief samenwerken tussen Bizcuit en je administratie in je boekhoudpakket heb je alle noodzakelijke dingen nu ingericht.